تحقیق بررسی و نقش فرآیند ارتباطات در عملکرد مدیران سازمان ملی جوانان و نهادهای تابعه شهر تهران

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
تحقیق بررسی و نقش فرآیند ارتباطات در عملکرد مدیران سازمان ملی جوانان و نهادهای تابعه شهر تهران

بخشی از متن:
مقدمه

در دنياي كنوني نقش ارتباطات در يك مجموعه، به عنوان يكي از عناصر اوليه مديريت به شمار مي رود. بنابراين به نظر مي رسد با توجه به رشد روز افزون سازمانها از يك سو و پيچيدگي مباحث مديريتي از سوي ديگر اهميت نياز به ارتباطات روزانه و موثر بيشتر
مي شود.
ارتباطات سازماني شامل فرايندي است كه دو يا چند واحد از يك مجموعه از طريق تبادل نظر، اطلاعات مورد نياز خود را مبادله كرده و از آنجايي كه ارتباطات از عناصر اوليه مديريت است، مديران بايد در سطوح مختلف با افراد مجموعه و يا همطراز خود ارتباط موثر برقرار كنند.
ارتباطات موثر يكي از عناصر كليدي موفقيت مديران است چرا كه اطلاعات به عنوان يك ورودي با اهميت در سيستم سازماني و در سايه ارتباطات موثر وارد مجموعه شده و پس از راه يابي ، نيازمند سيستم ارتباطي كارآمد خواهد بود، تا مورد پردازش قرار گيرد و همانند خون در شريان آن مجموعه جريان يابد.
بديهي است ارتباط مديران با افرادي كه در مجموعه تحت نظارت آنان انجام وظيفه
مي نمايند، بايد به بهترين شيوه ارتباطي جهت نيل به اهداف آن مجموعه باشد چرا كه همه جوانب كار مانند آموزشي، ارجاع، ماموريت و ارزيابي عملكرد از طريق اين ارتباطات صورت مي گيرد.
بنابراين به نظر مي رسد يك مدير موفق با بهره گيري از روشهاي اثر بخش ارتباطات براي افزايش كارايي مجموعه خود نقش ارزنده اي دارد.
هر جا كه ارتباطات موثرتر، بهتر و شفاف تر خواهد بود عملكرد مديران هم نيز بهبود داشته و مطمئناً عكس اين قضيه نيز به اثبات رسيده است (رحماني ، 1369 . ص 26).

بيان مسئله

با توجه به اين كه ارتباطات فرايندي محوري در تبادل اطلاعات بين اعضاء سازمان و بين سازماني است و تعاملات قسمتهاي مختلف را برقرار مي كند بنابراين يك ابزار موثر در هماهنگ سازي كاربرد اثر بخش منابع انساني تلقي مي شود و در سازمانهايي كه فرايند ارتباطات به خوبي برقرار نشود آثار و تبعاتي را بدنبال خواهد داشت كه يكي از آنها
مي تواند در عملكرد مديران موثر واقع شود.
تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از تعارضهايي كه بين افراد يا كاركنان يك سازمان پيش مي آيد ناشي از ارتباطات ضعيف و يا ارتباطات ناقص است. زيرا افراد هفتاد درصد ساعات كارشان را بصورت نوشتن، خواندن، صحبت كردن و يا گوش دادن صرف ارتباطات مي كنند (رابينز ، 1998 . ص 310 ) .

فهرست مطالب:
چكيده 1
فصل اول: كليات پژوهش
1-1- مقدمه 3
2-1- بيان مسئله 3
3-1- هدف پژوهش 4
4-1- اهميت ضرورت پژوهش 5
5-1- انگيزه پژوهش 6
6-1- سوالهاي پژوهش 6
7-1- تعاريف عملياتي 6

فصل دوم: ادبيات و پيشينه پژوهش
1-2- مباني نظري پژوهش 11
1-1-2- سابقه تاريخي و نقش ارتباطات 12
2-1-2- ارتباطات چيست 14
3-1-2- تعاريف ارتباطات 15
4-1-2- هدف از برقراري ارتباط 17
5-1-2- انواع ارتباطات 18
6-1-2- محاسن ارتباطات غیر رسمی 22
7-1-2- شيوه هاي ارتباط 23
8-1-2- شکلهای ارتباط 25
9-1-2- فرآيند ارتباطات 29
10-1-2- الگوي ارتباطي برلو 31
11-1-2- ارتباطات سازماني به عنوان يك فرآيند متقابل 31
12-1-2- موانع برقراری ارتباط 32
13-1-2- كاركردهاي ارتباطات 33
14-1-2- نقش ادراك در ارتباطات 45
15-1-2- بازخور 47
16-1-2- ويژگي يك ارتباط مؤثر 49
17-1-2- رفتار تأثير گذار چيست 50
18-1-2- نقش بيان مؤثر در ارتباطات 50
19-1-2- چگونگي اثر بخشي و ارتقاء ارتباطات 52
ارتباط مؤثرتر 52
21-1-2- نقش شما در بهبود ارتباطات 53
22-1-2- ارتباطات محور توسعه 55
23-1-2- پيشرفت ارتباطات 56
24-1-2- انواع ارتباطات در سازمان 59
25-1-2- اهميت ارتباطات سازماني 63
26-1-2- مديريت ارتباطات سازماني 65
27-1-2- اهميت ارتباطات در مديريت 65
28-1-2- ارتباطات و مشكلات مديريت 69
2-2- عملكرد 70
1-2-2- مديريت عملكرد 71
2-2-2- ديدگاههاي تاريخي در مورد عملكرد 72
3-2-2- تعريف ارزشيابي عملكرد 73
4-2-2- سابقه مدل ACHIEVE 75
5-2-2- استفاده از مدل ACHIEVE 77
6-2-2- سه كنش مديريت عملكرد 81
7-2-2- برنامه ريزي عملكرد 82
8-2-2- سرپرستي 83
9-2-2- مرور بر عملكرد 85
10-2-2- معيارهاي عملكرد 85
11-2-2- تجديد نظر در عملكرد ممكن است عملكرد را كم اهميت جلوه دهد 88
12-2-2- الگوي بهبود عملكرد مديريت 92
3-2- پيشينه پژوهش 96
1-3-2- تحقيقات داخل كشور 96
2-3-2- تحقيقات خارج كشور 98
فصل سوم: فرايند پژوهش
1-3- روش پژوهش 105
2-3- جامعه آماري 105
3-3- نمونه و روش نمونه گيري 105
4-3- ابزار پژوهش 106
5-3- چگونگي تعيين روايي و پايايي ابزار پژوهش 107
6-3- روش تجزيه و تحليل داده ها 107

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده هاي آماري
1-4- مقدمه 109
2-4- توصيف داده ها 110
3-4- تحليل داده ها 119

فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهاد
1-5- بحث و نتيجه گيري 127
1-1-5- تفسير سوال اصلي پژوهش 127
2-1-5- تفسير سوالات فرعي پژوهش 127
1-2-1-5- تفسير سوال فرعي اول پژوهش 127
2-2-1-5- تفسير سوال فرعي دوم پژوهش 128
3-2-1-5- تفسير سوال فرعي سوم پژوهش 128
4-2-1-5- تفسير سوال فرعي چهارم پژوهش 129
2-5- نتيجه كلي 130
3-5- محدوديتها و مشكلات پژوهش 130
4-5- پيشنهادهاي پژوهش 130
5-5- خلاصه پژوهش 131

منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسي 136
فهرست منابع لاتين 139

ضمايم
پرسشنامه مربوط به مدير
پرسشنامه مربوط به كاركنان

فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (4-1) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب جنسيت 115
جدول شماره (4-2) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب ميزان تحصيلات 116
جدول شماره (4-3) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سابقه خدمت 117
جدول شماره (4-4) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب رشته تحصيلي 118
جدول شماره (4-5) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سوال اول پژوهش 119
جدول شماره (4-6) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سوال دوم پژوهش 120
جدول شماره (4-7) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سوال دوم پژوهش 121
جدول شماره (4-8) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سوال سوم پژوهش 122
جدول شماره (4-9) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سوال چهارم پژوهش 123
جدول شماره (4-10) شاخصهاي آمار توصيفي سوال اول 124
جدول شماره (4-11) آزمون نمونه هاي مستقل سوال فرعي اول پژوهش 125
جدول شماره (4-12) شاخصهاي آمار توصيفي سوال فرعي دوم پژوهش 126
جدول شماره (4-13) آزمون نمونه هاي مستقل سوال فرعي دوم پژوهش 126
جدول شماره (4-14) شاخصهاي آمار توصيفي سوال فرعي دوم پژوهش 127
جدول شماره (4-15) آزمون نمونه هاي مستقل سوال فرعي دوم پژوهش 127
جدول شماره (4-16) شاخصهاي آمار توصيفي سوال فرعي سوم پژوهش 128
جدول شماره (4-17) آزمون نمونه هاي مستقل سوال فرعي دوم پژوهش 128
جدول شماره(4-18) شاخصهاي آمار توصيفي سوال فرعي چهارم پژوهش 129
جدول شماره (4- 19) آزمون نمونه هاي مستقل سوال فرعي چهارم پژوهش 129
جدول شماره (4-20) اولويت بندي عوامل به تفكيك مدير و كارمند 130

فهرست نمودارها

نمودار شماره (2-1) مفهوم فايول از پل ارتباطي 14
نمودار شماره (2-2) مدل فرايند ارتباطات 31
نمودار شماره (2-3) مدل برلو از ارتباطات 33
نمودار شماره (2-4) سيستم اطلاعات 45
نمودار شماره (2-5) مراحل مختلف فرايند تصميم گيري 47
نمودار شماره (2-6) مدل ماهواره اي عملكرد سازماني 77
نمودار شماره (2-7) موضع گيري براي عملكرد آينده 78
نمودار شماره (2- 8) ارتباط اجزاي الگوي بام 98
نمودار شماره (2- 9) مديريت عملكرد 100
نمودار شماره (4-1) توزيع فراواني پاسخگويان به تفكيك جنسيت 115
نمودار شماره (4-2) توزيع فراواني پاسخگويان به تفكيك ميزان تحصيلات 116
نمودار شماره (4-3) توزيع فراواني پاسخگويان به تفكيك سابقه خدمت 117
نمودار شماره (4-4) توزيع فراواني پاسخگويان به تفكيك رشته تحصيلي 118
نمودار شماره (4-5) توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس سوال فرعي اول پژوهش 119
نمودار شماره (4-6) توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس سوال فرعي دوم پژوهش 120
نمودار شماره (4-7) توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس سوال فرعي دوم پژوهش 121
نمودار شماره (4-8) توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس سوال فرعي سوم پژوهش 122
نمودار شماره (4-9) توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس سوال فرعي چهارم پژوهش 123
نمودار شماره (4-10) اولويت بندي عوامل به تفكيك مدير و كارمند 130
نمودار شماره (4-11) اولويت بندي عوامل به تفكيك مدير و كارمند 130
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 7729 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش - دارای منبع

تعداد صفحات: 142

حجم فایل:1,519 کیلوبایت

 قیمت: 10,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252